Le NASCAR se met enfin à l’ère des réseaux sociaux

Le NASCAR est l’un des sports si ce n’est le sport avec la base de spectateurs la plus importante des Etats-Unis, faisant de cette institution une véritable marque en soi. Avec une telle audience, le NASCAR devient tout naturellement un point de rendez-vous et de convergence pour bon nombre d’annonceurs.

NASCAR - Texas Motor Speedway

L’agence Ogilvy & Mather vient de lancer une campagne qui vise à rassembler toute cette audience et tous ces publics divers et variés (la marque NASCAR, les écuries, les fans, les sponsors) sous un seul et même cri de guerre, symbolisé par un hashtag, #whatdriversneed. En effet, très souvent, les pilotes de NASCAR tweetaient directement depuis leur voiture à la demande des fans. Avec #whatdriversneed, chaque annonceur ou fan pourra effectuer une demande groupée ou plus personnalisée en déclinant le hashtag avec le numéro de la voiture de son pilote préféré, comme par exemple Jimmie Johnson, la grande star actuelle du NASCAR deviendrait #what48needs.

La campagne se concentre donc sur les réseaux sociaux (Twitter et Instagram en premier) mais bénéficie du soutien d’autres plateformes pour créer de la notoriété comme Nascar.com, Facebook, la TV, la radio et le print.

« Ceci est notre première vraie campagne digitale mais à partir d’aujourd’hui, nous allons faire en sorte d’intégrer encore plus le digital », dit Kim Brink, Vice-Président Marketing de Nascar. « Nous avons réussi à créer un écosystème où chaque membre est co-dépendent d’une certaine manière. »

Cette campagne est clé pour NASCAR qui est parti à la recherche d’une nouvelle génération de fans, plus jeunes et plus multiculturel. Le premier pas de ce pan fut la reconquête des droits de la compétition sur le digital, après les avoir vendu en 2001 à Turner Sports. « Nous étions derrière d’un point de vue digital et nouvelles technologies » dixit Andrew Campagnone, Senior Managing Partner, chez Sports Marketing Consultants, la régie marketing du NASCAR.

Pour Ogilvy & Mather New York, le choix des médias sociaux était une évidence tant « la base de fans NASCAR est importante et plus engagée que dans d’autres sports. »

Au final, cette campagne porte déjà ses fruits car après 5 semaines, NASCAR a ajouté 25 000 nouveaux Facebook fans, 20 000 followers sur Twitter, 46 000 abonnés à sa chaîne YouTube et 1 000 followers sur Instagram, grâce aux quelques 3 000 posts et 10 millions d’impressions générés via le hashtag #whatdriversneed ou ses déclinaisons joueurs.

Mis à part l’évolution de la présence de la marque NASCAR sur le social, cette campagne devrait aussi permettre aux pilotes d’améliorer leur image et booster leur notoriété. En effet, les pilotes sont au coeur du dispositif publicitaire du NASCAR puisqu’ils sont mis en avant dans les spots publicitaires d’autres acteurs comme ESPN, ce qui facilite la tâche pour NASCAR, n’ayant plus qu’à verrouiller la présence du hashtag dans ces spots publicitaires.

Au final, le NASCAR vient de montrer comment la réappropriation d’une simple mécanique et donc d’un comportement cristallisé autour d’un hashtag rentré dans le vocabulaire de la cible pouvait permettre à une marque d’émerger sur un terrain de jeu qui lui était jusqu’alors inconnu. 

31 Commentaires

  1. Hello, i think that i saw you visited my web site thus i came to “return the favor”.I’m attempting to find things to improve my website!I suppose its ok
    to use some of your ideas!!

  2. Hi, i think that i saw you visited my site so i came to “return the favor”.I am trying to find things to
    improve my website!I suppose its ok to use a few of your ideas!!

  3. I truly love your blog.. Pleasant colors & theme. Did you build this
    amazing site yourself? Please reply back as
    I’m looking to create my own site and would love
    to know where you got this from or just what the theme is named.

    Appreciate it!

  4. Hello it’s me, I am also visiting this site on a regular basis, this web page is actually good and the
    viewers are in fact sharing good thoughts.

  5. Hi just wanted to give you a quick heads up and let you know a few of the images aren’t
    loading correctly. I’m not sure why but I think its a linking issue.
    I’ve tried it in two different browsers and both show the same results.

  6. I’ve been browsing online more than three hours today, yet I never found any interesting
    article like yours. It’s pretty worth enough for me. Personally, if all webmasters and bloggers made good content as you
    did, the internet will be a lot more useful than ever before.

  7. Woah! I’m really digging the template/theme of
    this website. It’s simple, yet effective. A lot of times it’s tough to get that « perfect balance » between usability
    and appearance. I must say that you’ve done a amazing
    job with this. In addition, the blog loads super fast for me
    on Chrome. Exceptional Blog!

  8. Hey very nice website!! Guy .. Excellent .. Amazing ..
    I will bookmark your site and take the feeds also? I’m satisfied
    to find so many useful information right here in the post, we want work out more
    techniques on this regard, thank you for sharing. . . . . .

  9. Hello I am so thrilled I found your webpage, I really
    found you by mistake, while I was searching on Askjeeve for something else, Anyhow I am
    here now and would just like to say thanks for
    a marvelous post and a all round entertaining blog (I also love the theme/design), I don’t
    have time to read it all at the moment but I have
    book-marked it and also added your RSS feeds, so when I have time I will
    be back to read more, Please do keep up the awesome jo.

  10. Its such as you read my mind! You appear to grasp so much approximately this, such as you wrote the e book in it or something.
    I believe that you just can do with a few % to drive the message house a bit, however instead of that, this is great
    blog. A fantastic read. I will definitely be back.

  11. I’ve learn a few excellent stuff here. Definitely value bookmarking
    for revisiting. I surprise how a lot effort you set to create any
    such fantastic informative site.

  12. Just want to say your article is as astonishing. The
    clarity in your post is just spectacular and i can assume you’re an expert
    on this subject. Fine with your permission allow me to grab your RSS feed to keep up to date with forthcoming
    post. Thanks a million and please keep up
    the gratifying work.

  13. What’s up, constantly i used to check blog posts here early in the break of day, since
    i enjoy to find out more and more.

  14. 755219 581498Some truly great content material on this internet internet site , appreciate it for contribution. 277244

  15. Simply desire to say your article is as surprising. The clearness on your post
    is simply excellent and i could suppose you’re an expert in this
    subject. Fine together with your permission allow me to clutch your
    feed to keep up to date with drawing close post.
    Thank you a million and please carry on the rewarding work.

  16. What’s up everyone, it’s my first pay a quick visit at this web site, and article is in fact fruitful for me, keep
    up posting such articles or reviews.

  17. Every weekend i used to pay a quick visit this site, because i
    wish for enjoyment, since this this website
    conations in fact nice funny information too.

  18. Everything is very open with a really clear description of the
    issues. It was truly informative. Your website is extremely helpful.
    Many thanks for sharing!

  19. Hey there great blog! Does running a blog such as
    this require a large amount of work? I’ve no knowledge of coding but
    I was hoping to start my own blog soon. Anyhow, should you have any recommendations or
    techniques for new blog owners please share.

    I know this is off topic but I simply needed to ask.

    Thanks!

3 Rétroliens / Pings

  1. Le NASCAR se met enfin à l'ère de...
  2. Le NASCAR se met enfin à l'ère de...
  3. Le NASCAR se met enfin à l'ère de...

Laisser un commentaire

Votre adresse de messagerie ne sera pas publiée.


*